مُدگرایی و تبعات آن بر نسل جوان جامعه
مُدگرایی و تبعات آن بر نسل جوان جامعه
مدگرايي افراطي مي‌تواند باعث از بين رفتن قدرت تعقل، ابتکار و تصميم‌گيري در افراد گرديده و موجب آسيب‌هاي اجتماعي و فرهنگي خواهد شد.

به گزارش اخبارکوهپایه به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: یکی از ویژگی‌های دوره نوجوانی و جوانی، نوگرایی و تمایل به تجدد است، جوانان بنا به میل ذاتی خود، تنوع طلب و خواهان تغییر و تحول هستند این نیاز از تغییرات اساسی دوران بلوغ و نوجوانی است که به شکل‌های مختلف در نوع رفتار، صحبت کردن و پوشش آنان دیده می‌شود.
وی افزود: در همین راستا، یکی از نیازهایی که به شکل مستقیم با سن جوانی ارتباط دارد، نیاز به آراستگی است بطوری که بسیاری از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان بر این باورند که جوانان در سنی خاص نیاز به پوشیدن انواع خاصی از لباس با رنگ‌های شاد و جذاب و آرایش مو دارند که حس خودنمایی آنان را تا حد زیادی مرتفع می‌سازد، دین مبین اسلام نیز همواره بر آراستگی تاکید کرده و به آن توجه خاصی داشته است، اما مرز بین آراستگی و مُد و مُدگرایی که به خودنمایی غیر معقول شناخته می‌شود باید مشخص شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ادامه داد: برخی صاحب نظران معتقدند که معیارهای زیبایی و آراستگی در عصر حاضر تغییر کرده و معیارهایی که در اعصار گذشته وجود داشته، به صورت کلی از بین رفته است، اما نباید از نظر دور داشت که پیشینه تاریخی می‌تواند روند پدیداری و رشد یک پدیده اجتماعی را نشان دهد و آن را از انحرافات دور کند.
وی در مورد مد بیان داشت: مُد، اشاعه سریع کالا یا گرایش به یک رفتار در میان افراد جامعه است و به دلیل رابطه مستقیمی که با حس تنوع‌طلبی دارد، در میان نوجوانان و جوانان بیشتر دیده می‌شود، مُد کلمه‌ای فرنگی است و در لغت به معنای سلیقه و شیوه به کار برده شده است، دلائل گرایش به مُد و مدگرایی نیز متفاوت است و کارشناسان مختلفی در خصوص این پدیده اظهار نظر کرده‌اند، اکثر کارشناسان معتقدند جوانان امروز به دنبال الگوهای جدید می گردند که در گذشته به دلیل کمرنگ بودن وسایل ارتباط جمعی، همه افراد کاملاً در شرایط فرهنگی خاص خودشان زندگی می‌کردند ولی امروزه به دلیل وجود شبکه‌های ارتباطی، شرایط کاملا تغییر کرده است.

جهانگیر کریمی تصریح کرد: پیشرفت تکنولوژی و بوجود آمدن شبکه های ارتباطی تاثیر خود را در تمام زوایای زندگی افراد از نوع لباس پوشیدن گرفته تا آداب معاشرت گذاشته است و همین باعث شده تا  فاصله دو نسل جدید و قدیم روز به روز عمیق‌تر شود، رسانه‌های گروهی به کمک تبلیغات و مُدهای جدید نیازها و الگوهای جدیدی برای افراد ایجاد می‌کنند که بعضی از این الگوها با فرهنگ و ارزش‌های جامعه ما هیچ تناسبی ندارد و باعث مشکلات اجتماعی و خانوادگی می‌شود، تولید‌کنندگان به سرعت از طریق رسانه‌ها نیازهای کاذبی را جایگزین نیازهای اساسی افراد می‌کنند، البته باید توجه داشت فقط رسانه‌ها نیستند که در نوع پوشش و پذیرش الگوهای جدید موثرند، بلکه خانواده و ارتباط افراد در جامعه نیز بسیار موثر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در ادامه افزود:اما موضوعی که حائز اهمیت است، تقلید افراد از مُدهایی است که هیچ گونه نسبتی با فرهنگ جامعه آنان ندارد، این مسئله ای است که امروزه جوانان ما دچار آن هستند تقلید نابجایی که می‌تواند اثرات منفی بر ارزش‌های اجتماعی داشته باشد و تقلید کورکورانه تا حد زیادی افراد را مجبور به هدر دادن وقت و پرداختن هزینه‌های زیاد می‌کند و در نتیجه آن ها را از فعالیت‌های مثبت باز می‌دارد.
کریمی بیان کرد: کارشناسان معتقدند که مدگرایی افراطی می‌تواند باعث از بین رفتن قدرت تعقل، ابتکار و تصمیم‌گیری در افراد شود و موجب آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی خواهد شد، فرد مُدگرا ممکن است علاوه بر قبول مُد، محتوای فرهنگی و شرایط اجتماعی آن را هم به عنوان یک ایده‌آل بپذیرد که این خطرناک‌ترین حالت مدگرایی است و جامعه را از درون تهی می‌کند و در واقع جوانان و نوجوانان را از جامعه ربوده و در اختیار غرب می‌گذارد.

وی با عنوان اینکه مُدگرائی در طبقات جامعه و شیوه زندگی شهروندان نیز موثر است، گفت: جامعه‌شناسان در تعریف مُد می‌گویند که مُد یک نماد است از شیوه زندگی و ابزاری است نمایانگر ثروت، رفاه و طبقه اجتماعی که فرد به آن تعلق دارد بر طبق این تعریف، مُد یا همان شیوه زندگی محدوده وسیعی می‌یابد و تنها به لباس و آرایش محدود نمی‌شود اما نوع پوشش و آرایش از مهمترین جلوه‌های آن است.

جهانگیر کریمی ادامه داد: در جامعه کنونی ایران و در اکثر کلان‌شهرها پدیده مُد و گرایش به مدگرایی رشد فزاینده‌ای داشته است و این پدیده به نحوی باعث رقابت دو طبقه در جامعه شده است به گونه ای که ثروتمندان به طرح اشکال جدیدتر سبک‌ها و صورت های زندگی روی آورده و سعی در تفکیک مجدد خود با اقشار فرودست دارند، این صور جدیدتر نیز اغلب به همان ترتیب پیش گفته توسط اقشار پایین‌تر بازسازی و خنثی می شوند، بدین ترتیب این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت، ثروتمندانی که از دارایی و منابع مالی و اجتماعی بیشتری نسبت به دیگران برخوردارند سعی دارند تا با طرح اشکال جدید لباس، خوراک، گفتمان‌های زبانی، تفریحات، اوقات فراغت و مواردی نظیر آن خود را از سایر اقشار و طبقات اجتماعی متمایز سازند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بدین ترتیب با تفکیک و تمایزی که بر اثر اتخاذ این شیوه عینی رفتار رخ می‌دهد، افراد طبقه بالای اجتماعی، قدرت، منزلت و حتی شرایط کسب منابع بیشتری را برای خود، باز تولید می‌کنند به عنوان مثال نوع پوشش خاصی که حکایت از قیمت بسیار گران کفش‌های چرمی دارد یا بهره‌مندی از لوازم لوکس خارجی، در معرفی فرد به عنوان شخصی مرفه و ثروتمند اثرگذار خواهد بود، از همین مجرا شرایط برای احترام بیشتر و بهره مندی بهتر از مناسبات و روابط میان‌فردی فراهم می شود.
جهانگیری افزود: افراد طبقات پایین‌تر نیز به همین نحو و با انگیزه مشابه به شناسایی اشکال و صورتهایی پذیرفته شده در منش طبقات ثروتمند روی آورده و در همگون‌سازی خود با آن ها و مرفه نمایی می‌کوشند، این امر سبب می‌ شود که این تمایز و تفکیک از میان افراد رخت بربندد و بهره‌مندی و برخورداری از منابع محدود برای افرادی که از دیگر طبقات با مدهای مسلط طبقات مرفه همرنگی کرده اند را در پی داشته است.

انتهای پیام/ ز