در تحولات حوزه رسانه و شبکه‌های اجتماعی خیلی زود خبر متن‌محور جای خود را به گزارشات تصویری از جلسات داد و مدیرانی یافت شدند که علاقه داشتند برای ثبت گزارش عملکرد، فقط عکسشان از یک جلسه منتشر شود.

 به گزارش پایگاه خبری اخبار کوهپایه  جمشید حسینی؛ با فعالیت پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی یک تحول و نقطه عطفی در  حوزه خبر و اطلاع‌رسانی ایجاد شد و سرعت نشر و بازنشر فوق‌العاده اخبار با در بر گرفتن مخاطبان از سنین مختلف شبیه به معجزه‌ای در دنیای خبر بود.

با پررنگ شدن نقش پیام رسان‌ها کانال‌های رسمی و غیررسمی با رقابتی شدید به سبقت  در انتشار و تولید اخبار اختصاصی مشغول شدند و خیلی زود در زندگی بسیاری از ایرانی‌ها به صورت فوق‌العاده نقش گرفتند این توجه تا حدی پیش رفت که این کانال‌ها به کانال‌های فامیلی نیز رسید و بسیاری از روستاهای که حتی زیر هزار نفر جمعیت را به خود می‌دیدند دارای چندین کانال خبری شدند.

کانال‌های محلی خیلی زود شاخ و برگ پیدا کردند و در جریانات انتخاباتی و سیاسی تاثیرگذار شدند و برای مردم ساکن یک منطقه کانال آن محله تا اندازه یک مرجع برای آنچه درست است جهت پیدا کرد.

مدیران و مسؤولان شهری و استانی خصوصا در شهرها و روستاهای کم جمعیت که با توجه به اهمیت اخبار و جمعیت و ملاک‌های دیگر در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها حداقل در صفحات اصلی جایی برای آن‌ها وجود نداشت بعد از مدتی تعامل خوبی با کانال‌های محلی پیدا کردند و اقدامات و فعالیت‌های خود را از این کانال‌ها رسانه‌ای کردند.

در این میان حوزه خبر و اطلاع‌رسانی آبستن یک اتفاق شد و اصول حرفه‌ای تولید و انتشار خبر خصوصاً در برخی از شهرهای کم جمعیت به حاشیه رفت؛ وقتی ویژگی‌ها و ارکان یک خبر درست را دنبال می‌کنیم مشخص است که یکی از مهمترین بُعد یک خبر محتوا و تصمیم‌گیری‌هایی است که در یک جلسه ذکر شده و قرار است که انجام می‌شود اما در تحولات حوزه شبکه‌های اجتماعی خیلی زود خبر متن‌محور جای خود را به گزارشات تصویری از جلسات داد و مدیرانی یافت شدند که علاقه داشتند برای ثبت گزارش عملکرد، فقط عکسشان از یک جلسه منتشر شود.

خبرهای عکس‌محور به کام بعضی  از مدیران و مسؤولان محلی در شهرهای کوچک خوش آمد و عکس‌ از آن‌ها به جای اقدامات و صحبت‌هایشان به یکی از ارکان خبر در این مناطق تبدیل شد؛ این امر که در کانال‌های محلی رنگ و بوی خوبی گرفت برخی مدیران در شهرهای کوچک را آرام آرام با این ویژگی عجین ساخت.

از طرفی رقابت در نشریه‌ها، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به اوج رسید و دامنه فعالیت آن‌ها را به شهرستان‌ها، بخش‌ها، شهرها و روستاها کشاند و خبرنگاران آن‌ها در شهرهای کوچک نیز فعال شدند.

در این میان خبرنگاران در شهرهای کوچک به سختی می‌توانند با بعضی از مدیران که ترجیح می‌دهند عکس‌ آن‌ها در کانال‌های محلی منتشر شود تا این‌که از حرف‌های آن‌ها سندی در خبر ثبت شود  ارتباط می‌گیرند و در شرایط فعلی به دلیل نبود محتوای مناسب برای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به نظر می‌رسد یک انحراف جدی در ساختار خبری حوزه جمعیتی پیرامون مراکز استان‌ها ایجاد شده است.

صرف نظر از این‌که خبرنگاران می‌توانند جوابگو نبودن مسؤولان را منتشر کنند اما باید در عزل و نصب‌های مسؤولان شهرهای کوچک شیوه تامل و برخورد با رسانه مد نظر بوده و آموزش‌های لازم در این زمینه صورت گیرد تا ضعف در دیده شدن خدمات یا نقصان در پیگیری مطالبات مردمی که در حاشیه شهرهای بزرگ قرار دارند به نوعی مرتفع شود؛ جغرافیای پیرامون مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ یکبار برای همیشه از در حاشیه و زیر سایه بزرگان بودن خارج شوند.

البته این در حالی است که  بسیاری از مسؤولان در شهرها و روستاهای کوچک همین امروز هم در تعامل و بهره‌مندی از خبرنگاران بسیار توانمند هستند اما گاهی نمی‌خواهند یا الزامی نمی‌بینند از این توانایی استفاده کنند.

انتهای پیام/

دسته بندی: دیدگاه, مهمترین مطالب

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه
۱ دیدگاه
  1. محمد جعفری

    به نکته مهمی اشاره کردین ، عالی بود

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد