حجت الاسلام علی نوری در گفتوگو با خبرنگار اخبار کوهپایه در خصوص سبک زندگی حاج قاسم اظهار کرد: حاج قاسم برمبنای شناخت و جهان بینی که از اسلام داشت و همچنین برمبنای مکتب توحیدی که در آن رشد و نمو پیدا کرده و این مکتب بر اصل حمایت انسان ها و معیارش حقوق اجتماعی است باید دیده، تعریف و شناخته شود.
مسئول بسیج طلاب و روحانیون اصفهان عنوان کرد: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری برای تبیین حاج قاسم باید وی را به چشم یک مکتب نگاه کنیم که برای شناخت این مکتب و در نتیجه حاج قاسم، باید ابتدا مکتب اسلام و پیامبر اکرم سپس مکتب سیدالشهدا و بعد از آن مکتب امام (ره) را بشناسیم.
نوری بیان کرد: مقام معظم رهبری در دیداری که بعد از شهادت حاج قاسم به منزل وی رفت به خانواده این شهید گفت حاج قاسم خوب زندگی کرد ما باید این شخصیت را به اجتماع معرفی کرده و وی را در سه محور مکتب، مدرسه و راه روشن به نسل جدید و خانواده هایشان معرفی کنیم.
وی افزود: حاج قاسم بعنوان کسی که یک الگوی دینی و اخلاقی و همچنین یک قهرمان است، سرباز امام و ولایت بوده و در ابعاد مختلفی می بینیم که نمونه و اسوه بود بعلاوه اینکه این شخصیت ساده زیست بوده و سطح زندگی معمولی با توجه به اینکه سرباز مقتدر و ژنرالی بود که لرزه برتن آمریکا، اسرائیل و داعش می انداخت، داشت.
نوری اذعان کرد: منزل حاج قاسم مزین به تصاویر شهدا و دوستان شهیدش بوده و حتی می بینیم که هر عصر جمعه در اتاق بزرگی که در منزل دارند، روضه خانگی برگزار می کردند، حتی با اینکه مشغله کاری بالایی داشت و دائما در حال جهاد بود، ولی در کنار خانواده و به آنها عشق می ورزید.
مسئول بسیج طلاب و روحانیون اصفهان با اشاره به اینکه حاج قاسم در تربیت ولایی، دوستدار اهل بیت بودن و آگاهی سازی بر مسائل اجتماع برای خانواده خود کوتاهی نمی کرد و در این زمینه مقید و دقیق بود، متذکر شد: حاج قاسم نسبت به بچه ها و اقوام خود نیز بسیار حساس بود.
نوری با اشاره به اینکه صله ارحام در برنامه هفتگی وی بود، تصریح کرد: برادر کوچکتر حاج قاسم گفته بود چند ماه قبل از شهادت حاج قاسم، در مهدکودکی که نوه های دوقلویش در آن بودند وارد شده و احوال کودکان را جویا شد که این موضوع باعث تعجب مربیان مهد شده بود.
وی خاطرنشان کرد: تربیت فرزاندان حاج قاسم به گونه ای بود که فرزندانش از نام و نشان حاج قاسم استفاده نکرده و اخلاق و روش پدرشان را دنبال می کردند، زمانی که پدر و مادر این شهید در قید حیات بودند حاج قاسم در اولین فرصتی که پیدا می کرد در خدمت آنها رفته و میتوان اینگونه گفت که دعای پدر و مادر و لقمه حلال بوده که حاج قاسم را بعنوان خادم به اسلام و مظلومان در جهان معرفی کرده است.
نوری ادامه داد: یکی از سفارشات حاج قاسم انجام واجبات و ادای نماز است، در هیچ حزب و گروه خاصی قرار نگرفت، خط قرمزش ولایت، حرمت ولایت، امنیت مردم، حرمت خانواده شهدا بود و روی امام (ره) و مقام معظم رهبری تعصب داشت، دلباخته مردم نیز بود.
این مقام مسئول گفت: تقید و توسل به اهل بیت مخصوصا حضرت زهرا و در ایام فاطمیه مرتب روضه داشت به گونه ای که دو ساعت قبل از شروع مراسم روضه، برای پیگیری مشکلات مردم در بیت الزهرا حضور داشت، اعتقاد داشت ممکن است مردم مشکلاتی داشته باشند که بخاطر ضعف مسئولان و کوتاهی ما است.
نوری اشاره کرد: نسبت به بیت المال و حق الناس حساس و تلاش داشت مدیون این دو موضوع نشود روی این مورد سخت گیر بود و اجازه استفاده از بیت المال را حتی به نزدیکانش نمی داد، در مکان هایی که به ماموریت هایش و حتی سپاه مربوط می شد، پس از اتمام مأموریت تمام هزینه های برق، آب و غیره را پرداخت می کرد.
وی یادآور شد: در بعد نظامی یک شخصیت استراتژیک که در مقیاس جهانی با یک روحیه سلحشوری و شهادت طلبی که او را تبدیل به یک انسان شجاع کرده است، بود شخصیتی که منظومه منسجم و همگونی از اجزا رشد یافته ای دارد که به کمال رسیده و متنوع است.
مسئول بسیج طلاب و روحانیون اصفهان اظهار داشت: ارتباط عمیق با اقشار جامعه، اعتدال، سنجیدگی، تدبیر در امور، روحیه انقلابی، صفا و سادگی، تواضع و فروتنی از ویژگی های اوست شجاعتش در حدی بود که که طومار داعش را برچید و در خاطراتش گفته زمانی که قرار بود ٣٧٠ داعشی زائران ایرانی را در سوریه مورد هدف قرار دهند، با حدود ١۵ نفر از نیروهای زبده داعشی ها را بجز یک نفر از بین می برند که حاج قاسم با کت و شلوار نزد او رفته و می گوید شانس آوردید که لباس نظامی نداشتم.
نوری عنوان کرد: درک عظیمی از ماهیت دنیا و حقیقت، تعبد و سرعت عمل، سخت کوشی، خوش خویی، آرامش، معنویت و عبادت از صفات اوست، باتوجه به مشغله کاری و خستگی که برای دفاع از مسلمانان و مظلومان داشت ولی شب ها تا صبح چندین بار نماز شب می خواند.
وی بیان کرد: حاج قاسم یک شخصیت فراجناحی، فرامرزی و فرا قومیتی و قائل بر اصل کمال طلبی، بیانش تاثیرگذار، اهل مطالعه، پژوهش و صاحب نظر بود تا جایی که اگر یک رمان، تجربه و ویژگی خاصی داشت مطالعه، یادداشت و به دیگران پیشنهاد می کرد، کتاب سه گانه ای برای یگانه زندگینامه شهید حاج علی محمدی پور، کتاب خاطرات شهید علی خوش لفظ، کتاب الغارات و غیره را به دیگران سفارش می کرد.
علی نوری افزود: تمسک به اهل بیت، هندسه فکری منظم داشت، مقوله اخلاص در زندگی حاج قاسم نیز بود، شرط اخلاص قابلیت در خادمیت پیدا کردن و دیده نشدن است که حاج قاسم به حقیقت معنا آن را نشان داد به گونه ای ما یک عکس پشت میز از این شهید نداریم.
این مقام مسئول اذعان کرد: رویکردش در مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظامی، شهید را به یک فرمانده بزرگ که صاحب سبک تمدنی نوین است، تبدیل کرده بود که نماد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز هست، از مولفه های سبک زندگی حاج قاسم نبوغ نظامی را نیز باید نام برد چرا که وی تسلط خوبی به دانش رزم داشت.
نوری با اشاره به اینکه شجاعت حاج قاسم در دفاع مقدس، مبارزه با تروریست، جریانات داعش و پشتیبان های اذناب داعشی به خوبی نشان داده شد همچنین به فرهنگ، هنر و زندگینامه شهدا نیز علاقه داشت، ادامه داد: طبق گفته مقام معظم رهبری نباید به حاج قاسم به چشم یک فرد بلکه باید به چشم مکتب و یک مدرسه درس آموزی نگاه کرد.
وی اشاره کرد: مکتب و سبک زندگی حاج قاسم برمبنای بی قراری و خدمت است تا جایی که می بینیم نذر کرده بود یک روز در هرماه یک را به یک جانباز ٧٠ درصد در نجف آباد اصفهان خدمت کند و هنگامی که وی در سوریه بود و آن جانباز به درجه رفیع شهادت رسید یک نفر را مأمور کرد تا در مراسمش شرکت کرده و نگذارد کاری روی زمین بماند.
علی نوری متذکر شد: به گفته مقام معظم رهبری حاج قاسم به شدت مراقب حدود الهی بود، در عرصه های مختلف جنگ حواسش بود به کسی ظلم نشود، شخصیتی که به گفته آیت الله جوادی املی همه ما وام دار شهادت و مجاهدت حاج قاسم هستیم چون عمرش را به قرآن خدمت و همچنین آبرو، شرف، ناموس و نظام ما و همچنین حرف های امام و رهبر را حفظ کرد.
این مقام مسئول گفت: اهل اقدام و عمل بود، اثرگذاری که شهید در کشور و حتی جامعه جهانی دارد برکسی پوشیده نیست، باید سعی شود این سردار فاخر را به نسل جوان و نوجوان معرفی شده و همچنین باید یک کار عمیق و یک جریانی که فرآیند آموزشی کشور بوده و در مدارس قرار گیرد نیز برای معرفی هرچه بهتر سردار انجام شود تا بتوانیم مؤلفه های سبک زندگی وی را در زندگی خود و دیگران جاری کرده، به دیگران یاد دهیم و حفظ کرده و زنده نگهداریم.
انتهای پیام/