هنرمند میناکار که در مس و پرداز هم می‌درخشد/ طرح‌های روی ظروف مانند نقشه قالی است
هنرمند میناکار که در مس و پرداز هم می‌درخشد/ طرح‌های روی ظروف مانند نقشه قالی است
هنرمند مس و پرداز اصفهانی گفت: مراحل کار میناکاری و مس و پرداز تقریبا مانند همدیگر است با این تفاوت که مس و پرداز داخل کوره نمی رود، ظروف زیرساخت را بصورت آماده تهیه کرده و روی آن نقاشی می کشیم این کار اغلب توسط شاگردان انجام می شود. 

علی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبارکوهپایه اظهار کرد: قبلا مینا کار بودم، پنج کارگاه داشتم که هر کدام مدیر جداگانه‌ای داشت و در هر کارگاه ٢٠ شاگرد مشغول به کار بودند خودم نیز کار کوره و لعاب پاشی و مشتری ها را انجام می دادم.

هنرمند اصفهانی عنوان کرد: بازار میناکاری دنیای خود را داشت و بیشترین هنری که در اصفهان فروش می رفت همین میناکاری بود؛ اما رفته رفته این رویه تغییر کرد، پس از آنکه بازار صنایع‌دستی میناکاری به شدت افت کرد وارد شاخه دیگری از هنر، تحت عنوان مس و پرداز شدم.

رضایی اعلام کرد: دقیقا به همان اندازه که به میناکاری بی توجهی می‌شد همان اندازه به مس و پرداز توجه شد چرا که علاوه بر جدید بودن در بازار صنایع دستی، ترکیب پرداز در کنار جلای خوش رنگ مس چشم نواز بوده و همچنین مانند میناکاری قیمت متعارفی داشت.

وی افزود: پنج کارگاه میناکاری ام در آن زمان تعطیل شد اما پس از آنکه دوباره شروع به کار کردم و با اینکه چرخ صنایع‌دستی با مشقت می چرخید، رفته رفته توانستم همان پنج کارگاه را فعال کرده و همان شاگردهایی که میناکاری می کردند را آموزش داده و به کار گیرم.

علی رضایی اشاره کرد: اینکه یک هنر یک دوره در اوج باشد و پس از آن با سرعت بالایی افت کند خوب نیست، تغییر حرفه و آوردن این تغییر در حوزه کاری برای من حداقل دو سال زمان برد و این در حالیست که آن دو سال، وضعیت بازار اصلا خوب نبود و با چنگ و دندان خود را بالا کشیدیم.

هنرمند مس و پرداز در خصوص انتظاراتش از مسئولان صنایع‌دستی اذعان کرد: مسئولان کشوری در حوزه های مختلفی توانستند خودی نشان داده و تغییراتی در زمینه های مختلف ایجاد کنند در این میان نیاز است گام‌های موثر تری برای گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان برداشته شود.

رضایی گفت: بالا رفتن مواد اولیه و کم شدن تقاضا در بازار بدون شک یک چالش برای اکثر کسانی است که در صنایع دستی مشغول هستند.

وی در خصوص مراحل چگونگی انجام هنرش توضیح داد: مراحل کار میناکاری و مس و پرداز تقریبا مانند همدیگر است با این تفاوت که مس و پرداز داخل کوره نمی رود، ظروف زیرساخت را بصورت آماده تهیه کرده و روی آن نقاشی می کشیم این کار اغلب توسط شاگردان انجام می شود.

علی رضایی ادامه داد: رنگی که در این هنر بکار می بریم مخصوص بوده و با هر رنگی نمی توان انجامش داد همچنین طرح هایی که روی ظروف زده شده اغلب مانند نقشه قالی بوده و از طرح گل های شاه عباسی در مس و پرداز استفاده می شود، پس از پایان نقاشی، ظروف مس و پرداز باید وارد مرحله پرداخت و ساب و پلی استر شود تا نقاشی ها روی آن ثابت شود ضمن اینکه پرداخت و پلی استر حرفه دیگری است و استادکار مخصوص خودش را دارد.

انتهای پیام/ف ج