به گزارش اخبارکوهپایه به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: یکی از ويژگيهاي دوره نوجواني و جواني، نوگرايي و تمايل به تجدد است، جوانان بنا به ميل ذاتي خود، تنوع طلب و خواهان تغيير و تحول هستند اين نياز از تغييرات اساسي دوران بلوغ و نوجواني است که به شکلهاي مختلف در نوع رفتار، صحبت کردن و پوشش آنان ديده ميشود.
وی افزود: در همين راستا، يکي از نيازهايي که به شکل مستقيم با سن جواني ارتباط دارد، نياز به آراستگي است بطوري که بسياري از جامعهشناسان و روانشناسان بر اين باورند كه جوانان در سني خاص نياز به پوشيدن انواع خاصي از لباس با رنگهاي شاد و جذاب و آرايش مو دارند که حس خودنمايي آنان را تا حد زيادي مرتفع ميسازد، دين مبين اسلام نيز همواره بر آراستگي تاکيد کرده و به آن توجه خاصي داشته است، اما مرز بين آراستگي و مُد و مُدگرایی که به خودنمايي غير معقول شناخته ميشود بايد مشخص شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ادامه داد: برخي صاحب نظران معتقدند که معيارهاي زيبايي و آراستگي در عصر حاضر تغيير کرده و معيارهايي که در اعصار گذشته وجود داشته، به صورت کلي از بین رفته است، اما نبايد از نظر دور داشت كه پيشينه تاريخي ميتواند روند پديداري و رشد يك پديده اجتماعي را نشان دهد و آن را از انحرافات دور کند.
وی در مورد مد بیان داشت: مُد، اشاعه سريع کالا يا گرايش به يک رفتار در ميان افراد جامعه است و به دليل رابطه مستقيمي که با حس تنوعطلبي دارد، در ميان نوجوانان و جوانان بيشتر ديده ميشود، مُد کلمهاي فرنگي است و در لغت به معناي سليقه و شيوه به کار برده شده است، دلائل گرايش به مُد و مدگرایي نيز متفاوت است و کارشناسان مختلفي در خصوص اين پديده اظهار نظر کردهاند، اكثر کارشناسان معتقدند جوانان امروز به دنبال الگوهاي جديد مي گردند که در گذشته به دليل کمرنگ بودن وسايل ارتباط جمعي، همه افراد کاملاً در شرايط فرهنگي خاص خودشان زندگي ميکردند ولي امروزه به دليل وجود شبکههاي ارتباطي، شرايط کاملا تغيير کرده است.
جهانگیر کریمی تصریح کرد: پيشرفت تکنولوژي و بوجود آمدن شبکه هاي ارتباطي تاثير خود را در تمام زواياي زندگي افراد از نوع لباس پوشيدن گرفته تا آداب معاشرت گذاشته است و همين باعث شده تا فاصله دو نسل جديد و قديم روز به روز عميقتر شود، رسانههاي گروهي به کمک تبليغات و مُدهاي جديد نيازها و الگوهاي جديدي براي افراد ايجاد ميکنند که بعضي از اين الگوها با فرهنگ و ارزشهاي جامعه ما هيچ تناسبي ندارد و باعث مشکلات اجتماعي و خانوادگي ميشود، توليدکنندگان به سرعت از طريق رسانهها نيازهاي کاذبي را جايگزين نيازهاي اساسي افراد ميکنند، البته بايد توجه داشت فقط رسانهها نيستند که در نوع پوشش و پذيرش الگوهاي جديد موثرند، بلکه خانواده و ارتباط افراد در جامعه نيز بسيار موثر است.
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در ادامه افزود:اما موضوعي که حائز اهميت است، تقليد افراد از مُدهايي است که هيچ گونه نسبتي با فرهنگ جامعه آنان ندارد، اين مسئله اي است که امروزه جوانان ما دچار آن هستند تقليد نابجايي که ميتواند اثرات منفي بر ارزشهاي اجتماعي داشته باشد و تقليد کورکورانه تا حد زيادي افراد را مجبور به هدر دادن وقت و پرداختن هزينههاي زياد ميکند و در نتيجه آن ها را از فعاليتهاي مثبت باز ميدارد.
کریمی بیان کرد: کارشناسان معتقدند که مدگرايي افراطي ميتواند باعث از بين رفتن قدرت تعقل، ابتکار و تصميمگيري در افراد شود و موجب آسيبهاي اجتماعي و فرهنگي خواهد شد، فرد مُدگرا ممکن است علاوه بر قبول مُد، محتواي فرهنگي و شرايط اجتماعي آن را هم به عنوان يک ايدهآل بپذيرد که اين خطرناکترين حالت مدگرايي است و جامعه را از درون تهي ميکند و در واقع جوانان و نوجوانان را از جامعه ربوده و در اختيار غرب ميگذارد.
وی با عنوان اینکه مُدگرائي در طبقات جامعه و شيوه زندگي شهروندان نيز موثر است، گفت: جامعهشناسان در تعريف مُد ميگويند که مُد يک نماد است از شيوه زندگي و ابزاري است نمايانگر ثروت، رفاه و طبقه اجتماعي که فرد به آن تعلق دارد بر طبق اين تعريف، مُد يا همان شيوه زندگي محدوده وسيعي مييابد و تنها به لباس و آرايش محدود نميشود اما نوع پوشش و آرايش از مهمترين جلوههاي آن است.
جهانگیر کریمی ادامه داد: در جامعه کنوني ايران و در اکثر کلانشهرها پديده مُد و گرايش به مدگرايي رشد فزايندهاي داشته است و اين پديده به نحوي باعث رقابت دو طبقه در جامعه شده است به گونه ای که ثروتمندان به طرح اشكال جديدتر سبكها و صورت هاي زندگي روي آورده و سعي در تفكيك مجدد خود با اقشار فرودست دارند، اين صور جديدتر نيز اغلب به همان ترتيب پيش گفته توسط اقشار پايينتر بازسازي و خنثي می شوند، بدين ترتيب اين چرخه همچنان ادامه خواهد داشت، ثروتمنداني كه از دارايي و منابع مالي و اجتماعي بيشتري نسبت به ديگران برخوردارند سعي دارند تا با طرح اشكال جديد لباس، خوراك، گفتمانهاي زباني، تفريحات، اوقات فراغت و مواردي نظير آن خود را از ساير اقشار و طبقات اجتماعي متمايز سازند.
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بدين ترتيب با تفكيك و تمايزي كه بر اثر اتخاذ اين شيوه عيني رفتار رخ ميدهد، افراد طبقه بالاي اجتماعي، قدرت، منزلت و حتي شرايط كسب منابع بيشتري را براي خود، باز توليد ميكنند به عنوان مثال نوع پوشش خاصي كه حكايت از قيمت بسيار گران كفشهاي چرمي دارد يا بهرهمندي از لوازم لوكس خارجي، در معرفي فرد به عنوان شخصي مرفه و ثروتمند اثرگذار خواهد بود، از همين مجرا شرايط براي احترام بيشتر و بهره مندي بهتر از مناسبات و روابط ميانفردي فراهم می شود.
جهانگیری افزود: افراد طبقات پايينتر نيز به همين نحو و با انگيزه مشابه به شناسايي اشكال و صورتهايي پذيرفته شده در منش طبقات ثروتمند روي آورده و در همگونسازي خود با آن ها و مرفه نمايي ميكوشند، اين امر سبب مي شود كه اين تمايز و تفكيك از ميان افراد رخت بربندد و بهرهمندي و برخورداري از منابع محدود براي افرادي كه از ديگر طبقات با مدهاي مسلط طبقات مرفه همرنگي کرده اند را در پي داشته است.
انتهای پیام/ ز