رواج صنایع دستی مس و پرداز در شرق اصفهان
رواج صنایع دستی مس و پرداز در شرق اصفهان
در شرق اصفهان که دیرباز هنرمندان زیادی از این خطه بودند با خشکسالی‌ها و ورود زنان به صنایع دستی چون قلم زنی و میناکاری بیش از گذشته در این زمینه نقش آفرین است به شکلی که امروز در هر روستا و شهری در شرق اصفهان دیده می‌شود.

به گزارش اخبارکوهپایه؛ مس و پرداز از آن دسته هنرها در صنایع‌دستی است که با دیدنش، اصالت اصفهان و شخصیت های حماسی در داستان ها را به وضوح به رخ می کشد و این در حالیست که در کنار فلز خوش آب و رنگی بنام مس، زیبایی این سبک از طراحی و نقاشی، خیره کننده به نظر می رسد.
مس از آن دسته فلزاتی است که در تمام خانه ها یافت می‌شد و همچنان در اکثر خانه ها شاهد استفاده از این فلز هستیم و دلیلش خاصیت های بی نظیر فلز مس برای بدن انسان است، اما امروزه به سمتی پیش می رویم که از فلز مس برای تزئینات در منازل استفاده می شود.
به همین منظور با ایده های ابداعی و تلفیقی، شاهد بروز هنرهای نوظهوری مانند مس و فیروزه، مس و میناکاری و مس و پرداز در بازار سنتی نقش جهان اصفهان هستیم، ایده ابداعی مس و پرداز در اصفهان ظهور یافت و هم اکنون نیز در حال اجرا است.
*رواج صنایع دستی مس و پرداز در شرق اصفهان

شرق اصفهان نیز که دیرباز هنرمندان زیادی از این خطه بودند با خشکسالی‌ها و ورود زنان به صنایع دستی چون قلم زنی و میناکاری بیش از گذشته در این زمینه نقش آفرین است به شکلی که امروز در هر روستا و شهری در شرق اصفهان دیده می‌شود.

محسن زارع در گفت‌وگو با خبرنگار اخبارکوهپایه اظهار کرد: در گذشته فقط ظروف پرداز آماده کرده و تمام سطح بشقاب، گلدان، قاب، آینه، قندان و دیگر مصنوعات تزئینی را اغشته را هنر پرداز می کردم که در نوع خود زیبا بود و طرفدار نیز داشت چرا که بیشتر نقاشی ها حماسی بود و یادآور تمدن ایرانیان.
سرپرست کارگاه مس و پرداز بیان کرد: پرداز مانند قلمزنی یا میناکاری و قالی بافی از دسته هنرهای کهن و دیرینه اصفهان به حساب نمی آید و جز هنرهای جدید و نوظهور قرار گرفته است اما با توجه به نوظهور بودنش بسیار مورد استقبال قرار گرفت و جای خود را به خوبی در دسته هنرهای صنایع‌دستی باز کرد.
زارع عنوان کرد: پرداز از جهاتی شبیه به میناکاری است چرا که پرداز هایی که بر روی ظروف مسی آماده می‌شد، مانند میناکاری باید اول ظرف را لعاب دیده می کردند و پس از نقاشی، به کوره برده می شد تا رنگ روی لعاب تثبیت شود، پرداز روی چوب و سرامیک نیز انجام و با پلی استر تثبیت می شد.
وی افزود: هنگامی که به فکر هنرمندی رسید تا پرداز را روی ظروف مسی به صورت نیمه و بندی اجرا کرده و سپس پلی استر بزند تا تثبیت شود، می توانم بگویم انقلابی در حوزه پرداز شکل گرفت و این سبک از پرداز به شدت مورد استقبال گردشگران و فروشگاه های صنایع‌دستی دیور شهرها قرار گرفت.
محسن زارع تصريح کرد: یکی دیگر از دلایل استقبال از این هنر، قیمت به صرفه مس و پرداز است چراکه علاوه بر زیبایی خاص و منحصر به فرد، نسبت به دیگر مصنوعات فلزی مزین شده به هنر در نقش جهان، قیمت پایین تری دارد همچنین همیشه آیتم های جدید، مورد استقبال قرار می گیرند.
زارع گفت: شرق اصفهان هنرمندان زیادی را در این حوزه دارد و شهرهایی چون نایین، ورزنه، کوهپایه و هرند در این زمینه هنرمندان زیادی را در دل خود جای داده‌اند.

به نظر می رسد به همان اندازه که هنرهای سنتی و دیرینه در کشور طرفدار دارد، هنرهای جدید و نوظهور نیز چشم دوست داران صنایع‌دستی را می گیرد این در حالیست که شاهد هستیم صنایع‌دستی های دیگری نیز مانند تراش الماس در بازار جا خوش کرده اند ولی آن استقبالی که انتظار می رفت، از تراش الماس نشد.
سجاد لطفی دیگر هنرمند مس و پرداز کار و سرپرست کارگاه بزرگ مس و پرداز اظهار کرد: ظروفی مانند مس و پرداز که دارای فاکتورهایی از جمله زیبایی، قیمت مناسب و بواسطه وجود مس در آن، ظاهر لوکس داشته باشد، بدون شک یکی از بهترین گزینه‌ها برای کادو دادن و سوغات بردن می شوند و یکی از دلایل موفقیت مس و پرداز، همین موضوع بود چرا که علاوه بر استقبال همشهریان اصفهانی، مورد استقبال گردشگران و مسافران نیز قرار گرفت.
سرپرست کارگاه مس و پرداز عنوان کرد: این کالا حتی در فروش های نمایشگاهی که در استان های دیگر نیز برگزار می شد، توانست فروش خوبی را ثبت کند، این نشان می‌دهد علاوه بر چشم نوازی مس و پرداز در اصفهان، در شهرهای دیگر نیز توانسته دل مشتریان را به دست بیاورد چراکه برخی از اقلام صنایع‌دستی فقط در شهری که تولید می شود خوب فروش می رود اما مس و پرداز اینگونه نبود.
*بازار صنایع دستی در گذشته رونق بیشتری داشت

لطفی در رابطه با وضعیت بازار و فروش گفت: طبیعتا در گذشته شاهد ذوق و شوق بیشتری از هنرمندان در این ایام بودیم اما متاسفانه با توجه به مشکلات پیش آمده در این چند سال، شاهد هستیم برخی گردشگران و مسافران برای دیدن آثار تاریخی اصفهان و بهره مندی از غذاهای سنتی و سوغاتی های خوراکی این شهر هزینه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: دلیل این موضوع مشخص است، ما نیز مانند بیشتر مسافران، با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنیم و اگر به شهر دیگری سفر کنیم، باتوجه به هزینه های اسکان و خوراک و گردش در شهر، شاید وسعمان به خرید صنایع‌دستی آن شهر نرسد یا اگر برسد قطعه کوچک و به صرفه تری را انتخاب خواهیم کرد.
اگر چرخی در بازار صنایع‌دستی اصفهان بزنیم با قیمت های متفاوتی روبرو خواهیم شد، در این بازار حتی صنایع‌دستی ٢٠٠ هزار تومانی نیز یافت می شود که در کنار ریز نقش بودن، اگر در مکان مناسب خودش قرار بگیرد می تواند به خوبی خودی نشان دهد اما بازاریان معتقدند برخی افراد حتی باوجود شرایط خرید، فرهنگ خرید صنایع‌دستی را ندارند.
برخی از مردم معتقدند چرا باید پول گزافی خرج کنیم و آن را در پشت ویترین بگذاریم وقتی این ظروف هیچ کارایی ندارند، اما واقعیت این است که ظروف صنایع‌دستی اقلام کارایی دارد و علاوه بر زیبایی بر روی میزهای پذیرایی، می تواند کاملا کاربردی باشد، این ظروف شامل قندان، گلدان، میوه خوری، شکلات خوری، گز خوری، شیرینی خوری، سینی گالش و قندان و این قبیل ظروف است.
*یکی از دلایل رکورد عدم فرهنگ خرید صنایع دستی است
در ادامه محمود رفیعی اظهار داشت: یکی از دلایل رکود در بازار سنتی و هنرمندان شهر این است که فرهنگ خرید و استفاده از صنایع‌دستی به درستی در بین مردم جا نیوفتاده است، اکنون یک جعبه شیرینی حدود ۵٠٠ هزار تومان هزینه برمی‌دارد این درحالیست که با همین پول می توان علاوه بر خرید یک شی اصیل و هنری که ماندگار نیز هست، به هنرمندان نیز انگیزه داد.
*معرفی صنایع دستی باید از مدارس باشد

فروشنده صنایع‌دستی اصفهان بیان داشت: جاانداختن چنین موضوعی زمانبر است، بهترین راهکار برای نجات صنایع‌دستی نیمه جان در اصفهان این است که این فرهنگ را اول در مدارس برای نسل جدید جا بیاندازند و سپس هنرهای صنایع‌دستی اصیل در این شهر و در بین همشهریان بیش از پیش معرفی شود چرا که برخی شهروندان حتی با ابتدایی ترین رزومه صنایع‌دستی شهرشان آشنا نیستند.
رفیعی گفت: حداقل انتظار ما هنرمندان از همشهریان این است که علاوه بر اشراف کامل بر روی صنایع‌دستی شهرشان، به مهمانانی که از دیگر شهرها برایشان می آید پیشنهاد کنند علاوه بر خرید گز و پولکی معروف اصفهان، قطعه ای صنایع‌دستی نیز به سوغات ببرند یا خودشان بعنوان یادگاری یک قطعه کوچک از صنایع‌دستی به مهمانشان هدیه کنند.
وی افزود: گاهی ناآگاهی از قیمت ها و ناآشنا بودن با صنایع‌دستی مانع از خرید آن می شود، یکی دیگر از دلایل انتخاب نکردن صنایع‌دستی، وجود آثار بی کیفیت در بازار است که برخی افراد سودجو که هنرمند نیز نیستند در این ایام ظروف کیفیت پایین ارائه کرده و اسم و رسم هنرمندان را زیر سوال می برند اما اتحادیه ها و ارگان های مربوطه در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری، در حال شناسایی این افراد هستند.
محمود رفیعی تصريح کرد: در آستانه عید نوروز و میزبانی از مسافران و هم وطنان قرار داریم، هرروز بیشتر از روز قبل خود را آماده کرده و از اعماق قلب می خواهیم به مسافران و گردشگران در اصفهان حسابی خوش بگذرد، امیدواریم مسافران با انتخاب های صحیح تر بتوانند برای خرید صنایع‌دستی نیز جایی باز کنند و دل هنرمندان را در این ایام شاد کنند چرا که اخیرأ وضعیت به گونه ای پیش رفته که تمام هنرمندان دلشان به بازار شب عید خوش است.
به نظر می‌رسد حضور گردشگران داخلی در ایام نوروز فرصتی برای فعالان صنایع دستی باشد تا بتوانند، بخشی از رکود بازارشان را جبران کنند.
انتهای پیام/ج ی