به گزارش اخبارکوهپایه به نقل از روابط ادارۀ اطلاعرسانی و روابطعمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان در یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به نقش تاریخی اصفهان در تمدن، ایثار و فرهنگ ایران اسلامی، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۵۹ هزار و ۷۹۷ نفر در آموزش و پرورش استان شاغل هستند که شامل نیروهای رسمی، پیمانی، قراردادی، آزمایشی و حقالتدریس میشوند.
وی افزود: از این تعداد، حدود ۲۱ هزار و ۸۴۷ نفر در مقطع ابتدایی، ۱۰ هزار و ۲۴۶ نفر در متوسطه اول، ۶ هزار و ۲۰ نفر در متوسطه نظری، ۳ هزار و ۲۵۶ نفر در فنیوحرفهای و ۴ هزار و ۹۲ نفر در کاردانش مشغول فعالیت هستند و همچنین ۱۹۴ نفر نیز در پستهای اداری مانند مدیریت ورزشگاهها به کار گرفته شدهاند.
نظریان با اشاره به اهداف برنامه توسعه آموزشهای فنی و حرفهای، بیان داشت: در حالی که میانگین کشوری پوشش آموزشهای مهارتی ۴۷.۵ درصد است، استان اصفهان با ۵۱.۵ درصد از هدف برنامه توسعه پیشی گرفته و رشد ۴ درصدی داشته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به روند بازنشستگی کارکنان نیز گفت: طبق چشمانداز چهارساله، ۵۴۸۰ نفر از کارکنان آموزشی و اداری استان تا سال ۱۴۰۷ بازنشسته خواهند شد و این آمار ضرورت برنامهریزی در تأمین نیروی انسانی را افزایش میدهد.
وی عنوان کرد: مجموع دانشآموزان استان بالغ بر ۹۶۰ هزار نفر است که ۷۷۷ هزار و ۴۰۰ نفر در مدارس دولتی و حدود ۱۷۷ هزار نفر در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند.
نظریان تصریح کرد: تعداد آموزشگاههای دولتی استان ۴۲۰۳ و آموزشگاههای غیردولتی ۱۴۶۸ واحد است که در مجموع ۵۶۷۱ آموزشگاه در حال فعالیت هستند و تعداد کلاسهای درس نیز به ۳۰۲۶۶ باب میرسد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: نسبت دانشآموز به معلم در استان ۱۷ الی ۱۹ نفر است که بالاتر از نرم ۱۴ نفره پیشبینیشده در اسناد بالادستی است و نشاندهنده نیاز جدی به جذب نیروی جدید میباشد.
وی با اشاره به ظرفیت مولدسازی املاک بلااستفاده، ابراز کرد: شناسایی ۵۱ ملک دارای کاربری بالقوه تجاری در اصفهان انجام شده و با همکاری شهرداری میتوان آنها را به منابع پایدار درآمدی برای مدارس تبدیل کرد؛ با توجه به شرایط خاص اصفهان به عنوان شهر تاریخی، لازم است ضوابط متناسب با شرایط فرهنگی و تراکم بافت شهری مد نظر قرار گیرد.
نظریان به برخی مطالبات و پیشنهادات جدی در حوزه منابع انسانی و ارتقای کیفیت آموزشی اشاره کرد و گفت: تبدیل وضعیت نیروهای حقالتدریس آزاد به رسمی یکی از ضروریترین اقدامات برای حفظ انگیزه و پایداری خدمت این گروه از همکاران است؛ همچنین خواستار تخصیص «فوقالعاده ویژه» برای فرهنگیان به منظور بهبود معیشت و افزایش انگیزه هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه با تأکید بر اهمیت مدیریت مدرسهمحور، افزایش «حق مدیریت» مدیران مدارس را از عوامل مؤثر در تحقق اهداف تعلیم و تربیت دانست و افزود: اعمال رتبهبندی برای کارکنان اداری، به عنوان بازوی پشتیبان نظام آموزشی، نباید مغفول بماند.
وی بر ضرورت توانمندسازی معلمان در استفاده از فناوریهای نوین بهویژه هوش مصنوعی در فرآیند تدریس تأکید کرد و گفت: جذب اعتبارات برای اجرای برنامههای کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس نیز باید به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد.
نظریان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش استان با اتکا به نیروی انسانی متعهد، دانشآموزان پرشور و ظرفیتهای درونی خود، آمادگی دارد در صورت تأمین منابع پایدار و رفع موانع قانونی، نقش مؤثرتری در تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت ایفا کند.
انتهای پیام/ی