شرق اصفهان استعداد‌های زیادی در صنایع دستی دارد
شرق اصفهان استعداد‌های زیادی در صنایع دستی دارد
هنرمند فیروزه کوبی گفت: باخودم عهد کرده بودم در این کار و برای صنایع دستی کم نگذارم بنابراین نزد یکی از بهترین استادکارها در این حوزه فیروزه کوبی را یاد گرفتم.

به گزارش اخبارکوهپایه، هنگامی که حرفی از ظروف لوکس به میان بیاید، این صنایع‌دستی است که همیشه و در هرجایی حرفی برای زدن دارد و این موضوع یک واقعیت انکار ناپذیر است چرا که حتی اگر ظروف را که ارزش مادی بالاتری نسبت به دیگر ظروف تزئینی دارد، در کنار ظروف صنایع‌دستی قرار دهید خواهید دید  حتی این ظروف کوچکترین جلوه ای در مقابل صنایع‌دستی نخواهد داشت.
این موضوع  روی تمام ظروف تزئینی گرانقیمت بازاری صدق می کند و نکته موردتوجه بعدی نیز استحکام و نشکن بودن ظروف صنایع‌دستی است که روی فلزات انجام می شود، برخی خانواده ها میلیون ها تومان برای یک جفت گلدان تزئینی بازاری می دهند و این در حالتی است که اگر این گلدان ها روی زمین بخورد، تمام هزینه ای که کرده اند به باد خواهد رفت.
بهرام حیدری یکی از هنرمندان فعال در حوزه ساخت ظروف صنایع‌دستی است که این ظروف را با سنگ فیروزه تزئین کرده و درنهایت یک ظرف فیروزه کوبی شکیل و زیبا خلق می کند، این هنرمند در گفت‌وگو با خبرنگار اخبارکوهپایه اظهار کرد: سه سال است کارگاه صنایع دستی فیروزه کوبی خودم را بصورت مستقل راه اندازی کردم، قبلا در کارگاه فیروزه کوبی دیگری مشغول به کار بودم.
هنرمند فیروزه کوبی با اشاره به اینکه در مدتی که در کارگاه دیگری مشغول به کار بودم متوجه شدم در بازار کیفیت صنایع‌دستی ها رو به افول است، بیان کرد: باخودم عهد کرده بودم در این کار و برای صنایع دستی کم نگذارم بنابراین نزد یکی از بهترین استادکارها در این حوزه فیروزه کوبی را یاد گرفتم.
حیدری توضیح داد: کرونا بازار صنایع‌دستی را شدیدا تحت الشعاع قرار داد و اساتید زیادی را از این حرفه خارج کرد اما اکنون شرایط بهتر شده است ضمن اینکه در دوره کرونا و کمی بعد از آن، از کیفیت صنایع‌دستی کاسته شد و حتی روی صادرات این ظروف نیز تأثیر گذاشت بنابراین برای شروع کارم، بهترین راه برای ورود خوب به این بازار را تولید ظروف باکیفیت درنظر گرفتم.

*اگر به اندازه کافی روی یک ظرف وقت گذاشته نشود، نمی توان آن را هنر نامید
وی افزود: این طرز تفکر روی اغلب کارها مخصوصاً صنایع‌دستی جواب می دهد چرا که مردم و فروشگاه های تزئینی فروشی که خرید می کنند، دیگر به سطحی رسیده اند که قبل از خرید کالاهایی نظیر صنایع‌دستی، تحقیق کرده و یک سری اطلاعات پایه از آن بدست می آورند تا بتوانند برای خرید، گزینه خوبی را انتخاب کنند.
بهرام حیدری اذعان کرد: اعتقاد دارم اگر به اندازه کافی روی یک ظرف وقت نگذاشته و از متریال عالی برای آن استفاده نشود، نمی توان آن را هنر نامید از نظر من اثر هنری باید لایق اسمش باشد به گونه ای که مثلا با نگاه کردن به یک اثر فیروزه کوب بتوانید تمام تلاش، زحمت و همچنین کیفیت عالی فلز، رنگ و لعاب زیبای فیروزه و نظم موزاییکی آنها روی مس را حس کنید.
هنرمند اصفهانی گفت: طبیعی است که هرچه کیفیت سنگ‌های فیروزه و ظروف مسی، بالاتر باشد قیمت ظرف بیشتر می شود حال اگر هنرمند نیز باتجربه تر بوده و هنرش بهتر از سایر هنرمندان باشد، حتی ممکن است قیمت یک ظرف را دوبرابر و شایدم بیشتر از دوبرابر بالاببرد که در نوع خود و در حد هنرخود، زیاده روی نکرده است چراکه خلق یک اثر بدون هیچ نقصی، کار راحتی نبوده و ساعت ها وقت می گیرد.
حیدری به شهروندان و هنردوستان توصیه کرد: از همشهری ها و همچنین هنردوستان تقاضا دارم بجای خرید و بزرگ کردن بازار ظروف تزئینی بازاری و شکستنی، روی بزرگ کردن بازار صنایع‌دستی تمرکز کنند این ظروف حتی اگر از جایی بیوفتد فقط کمی فرو می رود که قابل ترمیم نیز هست اما اگر ظرف های تزئینی شکستی حتی به جایی بخورند، تمام هزینه ای که برایش کردید هدر می رود ضمن اینکه ظروف فلزی را حتی بعدا می توانید به قیمت فلزش بفروشید و همیشه مد خواهند بود.
حیدری با اشاره به استعداهایی که در شرق اصفهان برای ورود به صنایع دستی وجود دارد، گفت: در شرق اصفهان خشکسالی ها و عوامل دیگر باعث شد ورود علاقه‌مندان به صنایع دستی بیشتر باشد و خصوصا بانوان زیادی وارد این عرصه شوند.
وی بیان کرد: امروز هم هنرمندان زیادی هستند در خطه شرق اصفهان که چه کارهای خود را برای فروش به میدان امام می آورند و یا اینکه در شهرهای شرقی مانند ورزنه، کوهپایه و هرند بفروش می‌رسانند.
انتهای پیام/ج ی