پرورش ماهی در شرق اصفهان
پرورش ماهی در شرق اصفهان
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: رتبه اول شهرستان ورزنه در تولید ماهی قزل‌آلا پرورش ماهی در شرق اصفهان به عنوان جایگزینی برای کشاورزی در شرایط بحرانی کمبود آب و خشکی رودخانه زاینده‌رود، به نظر می‌رسد که راهکار مناسبی باشد.

به گزارش اخبارکوهپایه به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان، در سایه خشکی رودخانه زاینده‌رود و شوری آب برخی شهرستان‌های استان اصفهان، پرورش ماهی به عنوان یک راه‌حل جایگزین برای کشاورزی در شرق اصفهان مطرح شده است اما این منطقه با چالش‌های متعددی از جمله تأمین برق، مجوزهای لازم و نبود تسهیلات رو به رو است.

محمدرضا عباسی، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: پرورش شیلات و آبزی پروری در تمامی شهرستان‌ها برقرار است اما در یک دهه اخیر شهرستان‌های شرق اصفهان به علت خشکی رودخانه زاینده‌رود و کمبود آب شیرین با چالش‌های بی‌سابقه‌ای از جمله نبود آب شیرین، شور شدن آب چاه‌ها و تعطیلی کشاورزی رو به رو شده‌اند.

عباسی توضیح داد: در برخی شهرستان‌ها همچون سمیرم، فریدون شهر و گلپایگان و دیگر شهرستان‌ها با داشتن منابع آب شیرین، امکان پرورش ماهی قزل‌آلا با سرایت دمایی زیر ۲۰ درجه را دارند، در این میان تنها ماهی قزل‌آلا قابلیت سازگاری با هر دو نوع آب شیرین و لب‌شور را دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه می‌دهد: در طول بیش از یک دهه گذشته، پرورش ماهی در این منطقه به شدت توسعه یافته است در حال حاضر، نزدیک به ۴۰۰ واحد پرورش ماهی فعال وجود دارد که توانسته‌اند تولیدی بالغ بر چهار هزار تن ماهی و اشتغالی برای ۱۰۰۰ تا ۸۰۰ نفر ایجاد کنند این پروژه‌ها نه تنها به ایجاد اشتغال و درآمد کمک کرده‌اند، بلکه باعث استفاده بهینه از منابع آب لب‌شور که برای کشاورزی نامناسب است، شده‌اند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه می‌کند: ماهی به آب زیادی نیاز ندارد و با استفاده از اندک آبی که دارند و با بازچرخانی آبی که می‌توانند تصفیه کنند، هر مزرعه می‌تواند بین ۱۰ تا ۳۰ تن با استفاده از مکانیزاسیون و هوادهی و تأمین برق تولید داشته باشد که بسیار بی‌سابقه است اما اگر برق قطع شود، تمام این مزارع نابود خواهند شد یکی از نیازهای اساسی برق است که باید مجوز چاه‌ها داده شود تا بتوان مجوز برق را نیز صادر کرد و این مشکل حل شود.

عباسی درباره اینکه آیا شیلات می‌تواند به طور کامل جایگزین کشاورزی در منطقه شرق اصفهان شود، عنوان کرد: به طور تقریبی می‌شود گفت که نه همه کشاورزان منطقه! البته با جاری شدن آب زاینده رود رونق کشاورزی و آبزی پروری پایدارتر می‌شود، ولی فقط درصدی، شاید ۳۰ درصد مردم به این کار روی آورده‌اند در منطقه خودشان، خیلی‌ها به دنبال پرورش ماهی هستند و مشغول شده‌اند و در حال حاضر کشاورزی انجام نمی‌شود که اگر حمایت‌ها به درستی انجام شود، این فعالیت‌ها حتی از کشاورزی هم مؤثرتر خواهند بود.

وی افزود: رتبه اول شهرستان ورزنه در تولید ماهی قزل‌آلا پرورش ماهی در شرق اصفهان به عنوان جایگزینی برای کشاورزی در شرایط بحرانی کمبود آب و خشکی رودخانه زاینده‌رود، به نظر می‌رسد که راهکار مناسبی باشد، با این حال چالش‌های متعددی در این راه وجود دارد که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

انتهای پیام/ی