سرطان، دومین علت مرگ در استان اصفهان
سرطان، دومین علت مرگ در استان اصفهان
معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه سومین علت مرگ در کشور سرطان‌ها است، گفت: در کشور اولین علت مرگ بیماری‌های قلبی و عروقی و در برخی استان‌ها دومین عامل سرطان‌ها و سومین عامل حوادث است که در استان ما هم در سال‌های مختلف متفاوت است اما اصولا همین موارد و سرطان عامل دوم است.

به گزارش اخبار کوهپایه، علی پارسا، معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، زنان را محور سلامت خانواده عنوان کرد و اظهار داشت: سلامت زنان ویژگی‌های خاصی دارد، سلامتی آنها بیشترین تأثیر را بر سبک زندگی اعضای خانواده و فرزندان خود می‌گذارد.

وی با اشاره به پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان افزود: هرچه بیشتر بتوانیم زنان را آگاه کنیم، در جامعه سبک زندگی سالم‌تری خواهیم دید، همچنین تربیت نسل آینده باتوجه‌به وضعیت جمعیت کشور و اهمیت جوانی می‌تواند اهمیت نقش زنان را در حوزه سلامت پررنگ‌تر کند.

پارسا تصریح کرد: هفته سلامت زنان ۲۴ تا ۳۰ مهرماه است که هر سال از سوی وزارت بهداشت با یک شعار در راستای ارتقا و آگاهی جامعه و توجه بیشتر به‌سلامت این گروه برنامه‌ریزی می‌شود، شعار امسال نیز «بانوی سال، مادر سال و نسل سال» است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم در حوزه سلامت زنان مسأله آسیب‌پذیری است، افزود: سرطان پستان با سلامت زنان پیوند دارد. هم‌اکنون، طبق برنامه از ۹ مهرماه تا ۹ آبان‌ماه با شعار «شما می‌توانید نجات‌یافته از سرطان پستان باشید، با آگاهی و خودمراقبتی» معرفی شده است.

وی با بیان اینکه در این شعار چند نکته نهفته است که مهم‌ترین‌ آن قابل‌درمان بودن و پیشگیری از سرطان پستان است، تصریح کرد: زنان باید بدانند که سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور است، اما می‌توان آن را زودهنگام شناسایی و درمان کرد. لازمه شناسایی سریع بااطلاع از عوامل اثرگذار در سرطان ممکن می‌شود. پیشگیری از آن نیز مستلزم آگاهی در خصوص این سرطان است.

در سال ١۴١ هزارو ۶۴١ مورد سرطان کشف می شود

پارسا یادآور شد: برای تشخیص سرطان پستان گام اول اول معاینه توسط خود فرد است. گام دوم معاینه دقیق‌تر در واحدهای بهداشتی و در پایان، اگر نیاز بود فرد را به ماموگرافی و سونوگرافی ارجاع می‌دهند تا تشخیص زودهنگام سرطان محقق شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان اعلام کرد: در مورد سرطان طبق آخرین آمار کشوری در سال ۱۴۱ هزار و ۶۴۱ مورد سرطان کشف می‌شود که در استان اصفهان آخرین‌آمار منتشر شده ۱۱ هزار و ۳۱۵ مورد سرطان بوده که سرطان برست از این آمار کلی ۱۷۵۰ مورد جدید در سال شناسایی می‌شود که آمار قابل توجهی است.

وی ادامه داد: در بحث پیشگیری از سال ۱۳۹۵ تا الان که برنامه پیشگیری و غربالگری سرطان برست در دستور کار دستگاه‌های خدمتی واحدهای بهداشتی بوده در جمعیت گروه هدف که جمعیت بانوان ۳۰ تا ۷۰ سال است.

پارسا گفت: بیش از ۵۵ درصد جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال استان اصفهان یکبار مورد غربالگری برای تشخیص سرطان برست قرار گرفته‌اند‌ یعنی جمعیتی برابر ۸۱۷ هزار نفر که از این تعداد غربالگری ۸۳۶ مورد سرطان در مراحل ۱ و ۲ شناسایی شده که قابل درمان است.

معاون فنی بهداشت استان اصفهان ادامه داد: در حوزه پیشگیری اگر بتوانیم با تامین منابع لازم از محل‌های در دسترس در حوزه سلامت و منابع ملی اعتباراتی تعریف کنیم که کل جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال را غربالگری کنیم در سال چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد اعتبار نیاز است.

وی تصریح کرد: برای غربالگری این کار که از سرطان‌های پیشرفته پستان پیشگیری کنیم و با این هزینه می‌توانیم سالانه چیزی بالای ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی کنیم در هزینه‌های درمان و علاوه بر بحث مالی تبعاتی که برای بانو و خانواده و جامعه دارد، پیشگیری می‌شود و خیلی در حفظ سلامت جامعه تاثیر گذار است.

پارسا با بیان اینکه سومین علت مرگ در کشور سرطان‌ها است، گفت: در کشور اولین علت مرگ بیماری‌های قلبی و عروقی و در برخی استان‌ها دومین عامل سرطان‌ها و سومین عامل حوادث است که در استان ما هم در سال‌های مختلف متفاوت است اما اصولا همین موارد و سرطان عامل دوم است.

انتهای پیام/فارس