به گزارش اخبارکوهپایه؛ اصفهان و صنایع دستی دو مقوله جدانشدنی از یکدیگرند که آوازه هر دو در کنارهم باعث جلوه و شکوه شده است که یکی از این صنایع دستی قلمزنی است.
قلمزنی یکی از زیباترین و قدیمیترین رشتههای صنایع دستی ایران است که در اصفهان بعنوان مرکز اصلی آن با شیوههای خاص خود جلوهگری میکند.
اما در سالهای اخیر و خصوصا پس از کرونا با کاهش حضور گردشگران و شرایط اقتصادی کار برای فعالیت در حوزه صنایع دستی بسیار سخت شد؛ به شکلی که بسیاری از فعالان این عرصه از آن خارج شدند.
هنرمندان قلمزن اصفهان در گمنامی و فقر فراموش میشوند
مجدالدین تاج اظهارکرد: هنرمندانی که ماندهاند و هنوز با کورسوی امید برای اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین میکوشند، زمزمههایشان فریاد شده است اما هنوز گوش شنوایی برای شکایتهایشان در شرایط بوجود آمده برای تولید و فروش آثارشان نیست.
رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان گفت: هنرمندانی که تاب تحمل چنین شرایطی را نداشتند یا عرصه هنر را ترک کردند و حالا روزی خود را در شغل دیگری بدست میآورند یا با بغض در گلو ، شهر و دیارشان را بدرود گفته و راهی کشورهای همسایه شدند تا آمار صادرات صنایع دستی بویژه قلمزنی کشورهای دیگر را بالا ببرند و رتبههای عالی کسب کنند.
تاج گفت: زمان چندان دیگری برای احیای نفسهای به شماره افتاده هنر اصفهان باقی نمانده و حالِ هنرمندان صنایع دستی این دیار با وجود تمام پتانسیلهای موجود در منطقه برای رسیدن به درآمد پایدار خوب نیست.
وی افزود: پنبهها را از گوش بیرون بیاورید و با چشمانی گشوده و دلهایی متحد برای اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین، نه با حرف، بلکه با عمل گام بردارید.
تاج ادامه داد: از اینکه شِکوههای هنرمندان را از زبان نماینده صنف خود شنیدید، خوشحال باشید که اگر دغدغه عشق به میهن و میراث ماندگار نبود، هرگز چنین واژههایی از دل بر زبان جاری نمیشد.
رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان گفت: اعتبار دادن به بخش خصوصی و تشکلهای مردمنهاد صنفی هنرمندان بعنوان بازوی مشورتی دولتمردان، در گرو تامین مواد اولیه همچون مس با حذف ارزش افزوده برای کاهش قیمت تمامشده محصول است.
وی افزود: نگاه فرهنگی و نه تجاری به صنف هنرمندان صنایع دستی توسط سازمان امور مالیاتی اصفهان در جهت کاهش مالیاتهای کمرشکن در شرایط رکود اقتصادی، تخصیص بودجه تبلیغات توسط استان برای معرفی هرچه بهتر صنایع دستی در کشورهای هدف از جمله درخواستهای هنرمندان صنایع دستی از مسوولان است.
وی استفاده از پتانسیل شهرهای خواهرخوانده و خلاق توسط شهرداری برای حضور هنرمندان در نمایشگاهها، تسهیل صادرات و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه و برگشت مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان، تخصیص بودجه برای برطرفکردن ضعف در بستهبندی در راستای حضور موثر در حوزههای جهانی، در اختیار گذاشتن «تالار تیموری» بعنوان موزه هنرهای سنتی معاصر برای نمایشگذاشتن آثار فاخر هنرمندان صنایع دستی و همچنین ثبت جهانی رشتههای دارای نشان جغرافیایی ملی را از دیگر درخواستهای صنف هنرمندان صنایع دستی اصفهان برشمرد.
*مشتری برای صنایع دستی نیست
رضا بهمنی در گفتوگو با خبرنگار اخبارکوهپایه اظهار کرد: ۱۰ سال در زیربازارچه میدان نقش جهان به قلمزنی و میناکاریقلمزنی یکی از زیباترین و قدیمیترین رشتههای صنایع دستی ایران است که در اصفهان بعنوان مرکز اصلی آن با شیوههای خاص خود جلوهگری میکند پرداخته و پس از آنکه بازار با چالش های اقتصادی و نابسامانی مواد اولیه مواجه شد زیان زیادی کردم؛ دو کارگاه تولید میناکاری داشتم و تعدادی برای تمام وقت و پاره وقت کار می کردند.
این هنرمند اصفهانی بیان کرد: در زمانی که بازار خوب نبود با شرایط کرونا نیز همراه شدیم و شرایط بسیار سختتر شد و مدتی کار به جایی رسید که کار را رها کردم.
بهمنی عنوان کرد: پس از کرونا تصمیم گرفتم مجدداً ظروف میناکاری در حجم های کمتر تهیه کرده و اینبار در سایت ها و شبکههای اجتماعی مختلف تبلیغ کرده و در کنار کار دیگر به آن بپردازم و اولین گام را برداشتم، باید بگویم کرونا در توسعه فروش اینترنتی نقش مهمی داشت و یکی از مهم ترین ویژگیهای فراگیر شدن فروش در شبکه های اجتماعی به حساب آمد.
وی افزود: هر از گاهی سفارشاتی ثبت میشد اما در حد مطلوب نبود، در همین حین با یک تولیدکننده تابلو شب خواب آشنا شده و پیشنهاد کار دریافت کردم و قبول کردم چراکه در این فکر بودم تابلوهای بوم هایی که نورپردازی می شوند را با قاب میناکاری مزین کرده و یک کار هنری تر وارد بازار کنیم.
رضا بهمنی ادامه داد: همگام با آموزشم در کارگاه تولید قاب شب خواب، طرح قاب مدنظرم را در خانه آماده کرده و پس از اتمام کار قاب ها در سبک و رنگ های مختلف، تعدادی بوم نورپردازی شده انتخاب کرده و قاب ها را روی آن تعبیه کردم.
هنرمند اصفهانی تصریح کرد: متناسب سازی قاب میناکاری با طرح هایی که برای بوم شب خواب وجود داشت چندان راحت نبود چرا که ترکیب برخی از آنها نامتعارف بود و در کنار همدیگر خوب در نمی آمد همچنین قیمت قاب های میناکاری نسبت به قاب هایی که برای بوم ها انتخاب می شد، چند برابر بود.
بهمنی گفت: اکنون به مشتری ها اعلام می کنیم چنین قاب هایی نیز هست و در صورتی که سفارش دهند این قبیل قاب ها را روی بوم های شب خواب تعبیه می کنیم ولی تعداد این قبیل مشتری ها بسیار کم بوده و در سال تعداد انگشت شماری از این قاب ها را سفارش می دهند و در صورت سفارش، دست بکار می شوم.
این هنرمند اصفهانی گفت: در حال حاضر با شرکت در نمایشگاهها سعی میکنم این نوع کار را بیشتر معرفی کنم اما بازار آن طور که لازم است تقاضا را به خود نمیبیند.
بهمنی با اشاره به اینکه مشتری برای صنایع دستی در بازار نیست، ادامه داد: امیدوارم با حمایت مسئولان و راهکارهایی که می اندیشند وضعیت برای افرادی که در صنایع دستی کار میکنند، بهتر شود.
به نظر میرسد وضعیت هنرمندان فعال در صنایع دستی شرایط بحرانی دارد و نیاز به راهکارها و بستههای حمایتی برای آنان بیش از پیش احساس میشود.
انتهای پیام/ج ی